تغذيه از ديدگاه قرآن كريم





بدن سالم نيازمند رژيم غذايي خاص نيست.
از زماني كه سلول تخم در اثر لقاح در رحم مادر جايگزين مي‏شود و تقسيمات سلولي انجام مي‏گيرد پس از گذشت سه هفته شاهد تشكيل جفت در رحم و ايجاد ارتباط خوني بين مادر و جنين مي‏باشيم و در اين زمان كليه موارد غذايي لازم براي رشد و تكامل انسان از طريق جفت و جنين انتقال مي‏يابد و مواد زائد و در اكسيد كربن از طريق جنين به بدن مادر انتقال يافته و دفع مي‏شوند. بنابراين انسان از اواخر ماه اول دوره جنيني (زماني كه در داخل شكم مادر قرار گرفته است) تا روز تولد ارتباط غذايي خود را با مادر حفظ مي‏كندانسان از ابتداي خلقت تا لحظه مرگ نياز به مواد غذايي دارد و چون براي ادامه حيات تغذيه لازم و ضروري است، پروردگار در قرآن كريم ضمن بيان اهميت آن به چگونگي تغذيه سفارش فرموده و در بعضي موارد به موارد غذايي سرشار از ويتامين و حاوي مواد ارزشمند همانند عسل (نحل 69) زيتون (نحل -11 والتين -1) و شير (نحل -66) اشاره فرموده‏اند.ميزان انرژي مورد نياز در مردان و زنان در سنين مختلف متفاوت است. در سنين بالا مثلا پس از 70 سالگي همانگونه كه قرآن كريم اشاره مي‏فرمايند كه در سن پيري اعضا درچار نقص و كمبود مي‏شوند بعلت كاهش توده عضلاني در ماهيچه‏هاي بدن و همچنين كاهش سوخت و ساز نسبت به دوره جواني به مواد غذايي كمتري نياز هست كه البته براي جلوگيري از سوء تغذيه و عوارض آن بايد از غذاهاي مناسب و حاوي ويتامين استفاده نمود.تغذيه و غذا از ديدگاه قرآن خيلي حائز اهميت است زيرا اولا انسان شكر گزاري كرده و حمد و سپاس خداي را براي روزيهايي كه به او عنايت فرموده بجاي آورد و ثانيا براي تشويق و تنبيه موءمنان و كافران نيز به مسئله تغذيه و غذا اشاره مي‏فرمايد كه اهميت موضوع و اثرات رواني آنرا مشخص مي‏سازد.در ذيل چند آيه كه در آن مسأله تشويق و تنبيه به نحوي با غذا و تغذيه مرتبط شده ذكر مي‏شود:** پرهيزكاران در سايه درختان بهشت و كنار نهرهاي جاري و ميوه‏هايي از آنچه هوس كنند (مرسلات - 42)** بخوريد و بياشاميد گوارا به پاداش آنچه مي‏كرديد (الطور - 19)** شما را در آن (بهشت) ميوه فراوان است كه از آن مي‏خوريد (الزخرف -73)همانطور كه مشاهد مي‏شود پرودگار از تغذيه بعنوان پاداش افراد صالح و نيكوكار نيز نام برده‏اند و انسان موظف است براي شكر نعمتهاي الهي حمد و سپاس خداي را بجا آورد و بطور خلاصه بايد گفت استفاده از غذاي مناسب و تغذيه كافي آنقدر اهميت دارد كه خداوند بعنوان يك پيام جهاني به همه انسانها استفاده از آنرا توصيه كرده‏اند و اين توصيه مكررا در قرآن كريم ديده مي‏شود.برنامه‏هاي غذايي‏برنامه‏هاي غذايي شمال برنامه غذايي براي افراد سالم و رژيم براي بيماران است اگر بخواهيم در سه بعد كلي برنامه‏هاي غذايي براي افراد سالم را طبقه‏بندي كنيم مي‏توانيم از ديدگاهي خاص به برنامه‏هاي ذيل اشاره كنيم.
1- گياهخوري: شامل مصرف بيشتر ميوه‏جات و نباتات مي‏گردد. اين برنامه به دليل كوتاه بودن بروده انسان نسبت به حيوانات و همچنين عدم برآورده شدن احتياجات پروتئيني كامل نيست. در صورتي كه فرد صرفا گياهخوار باشد، بتدريج دچار كمبود ويتامين B12 و آهن مي‏گردد كه نهايتا منجر به كم خوني مي‏گردد. البته بحث پيرامون اين نوع برنامه غذايي وفوايد و مضرات آن در قالب اين مقاله نمي‏گنجد.
گوشتخواري: بعلت مصرف بالاي گوشت ميزان رژيم غذايي كاهش يافته و فرد دچار يبوست مي‏گردد. همچنين بعلت كمبود ويتامينهاي B,C فرد دچار عوارض ناشي از كمبود ويتامين مي‏گردد، در ضمن بدليل بالا بودن پروتئين دريافتي و افزايش سوخت و ساز آنها براي تامين انرژي مورد نياز بدن شاهد توليد اسيداوريك و اوره بيشتري در بدن خواهد بود كه افزايش كار كليه‏ها را بدنبال خواهد داشت و ممكن است افزايش اسيداوريك منجر به نقرس گردد.همه چيز خواري كه شامل مصرف مناسب تمام گروههاي غذايي خواهد بود. اين برنامه غذايي در اسلام پشنهاد شده و استفاده از آن مورد تاكيد قرار گرفته است.پيامبر اكرم حضرت محمد (ص) فرموده‏اند (برحذر باد فرد سالم از تبعيت رژيم غذايي خاص و محروميت از برخي مواد غذايي) علم نوين تغذيه بر اين صحه گذاشته است كه فرد بايد از تمام گروههاي غذايي به ميزان مناسب دريافت كند و در صورت موجود بودن شرايط بيماري و خاص با جايگزين نمودن مواد غذايي مورد نياز از ديگر گروهها نسبت به تامين انرژي بدن خويش اقدام نمايد.در قرآن كريم نيز مصرف تمامي مواد غذايي مورد اشاره و تاكيد قرار گرفته است.** اي مردم بخوريد از آنچه در زمين حلال پاك را... (بقره - 168) توصيه به مصرف تمام گروهها** حلال است براي شما شكار دريا و خوراك آن (مائده - 96) گروه گوشت‏* از باربرنده و غير باربرنده را بخوريد از آنچه روزي داده است شما را... (انعام - 142) گروه ميوه‏ها* برون شود از شكمهاي آنها (زنبور) نوشابه‏اي به رنگهاي گوناگون در آن است درماني براي مردم (نحل - 69) ويتامينها*... پس رويانديم بدان باغهايي و دانه‏هاي دروكردني (ق -9) گروه سبزيجات و ميوه‏جات و غلات‏* رويانيديم بر او درختي را از كدو (الصافات - 146) سبزيجات‏برنامه غذايي همه چيز خواري كه در اسلام بدان سفارش شده است، باعث مي‏شود فرد بدليل نواقص گياهخواري يا گوشتخواري دچار كمبود مواد غذايي و بروز بيماريها نگردد. همچنين بدليل وجود فيبر در برنامه غذايي متعادل و اصولي (بنوعي همه چيز خواري) جذب قندها و چربي غذاها تعديل مي‏شود و قند بسرعت جذب نمي‏گردد و از افزايش قند خون جلوگيري مي‏شود.جذب چربيها نيز كاهش يافته و افزايش چربي خون و متعاقب آن بيماريهاي قلب و عروق ايجاد نخواهد شد. فيبرهاي غذايي باعث دفع صفرا نيز مي‏شوند.
منبع:goonagoon.org